Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Cara Untuk Licinkan dan cerahkan Kulit

24
Posted September 23, 2009 by nenek in Petua Kecantikan

Ambil 1cm kunyit hidup, setengah sudu asam jawa dan sedikit bedak sejuk. Campurkan semua bahan dan pakai setiap hari sebelum tidur.

*Untuk melicinkan wajah: Sapukan ke muka dan biarkan kering. Macam pakai bedak sejuk.

* Juga sesuai untuk melicinkan kulit di bahagian lain. Dibahagian lengan: untuk menghilangkan daki atau mencerahkan serta menyerikan warna kulit.

* Ambillah sebiji limau nipis dan dibelah dua. Gosokkan limau tersebut pada muka dan seluruh tubuh semasa mandi. Hasilnya, kulit bukan sahaja menjadi cerah dan licin tetapi juga berbau harum.


About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

24 Comments


  1.  
    tirah

    kunyit dan asam jawa tu kene tumbuk ke??
    lepas tu sapu ker??
    tak paham la..hihi..
    terima kasih..salam




    •  
      nenek

      Seeloknya kunyit itu ditumbuk halus, agar mudah ditempek ke muka. Kalau sebiji2.. susah juga tuh. :)
      Asam jawa sudah lembik (yg ada dijual di pasaraya @ kedai.. asam jawa buat memasak) : tidak perlu di tumbuk, hanya di ramas bersama kunyit yg sudah ditumbuk halus.
      * Disapu atau ditempek
      :)




  2.  
    lala

    ader x petua yg x guner bdak sejuk??




  3.  
    rosbery

    salam..
    petua ni sesuai x utk kulit yg brjrawat?
    klau x ssuai,ad x ptua len?
    k,thanx a lot..hihi.. =)




  4.  
    noy

    mushkil gak nih,nanti muka tak jadi kuning ke kalo pakai kunyit?kekekkeke




  5.  
    ntahla,,,

    SALAM,gunanya untuk serikan wajah,,basuh elok2 tak kuningnya,,sesuai untk bakal pengantin




  6.  
    norr

    cmne nk kasi muka yg xrata kulitnye akibat bekas2 jerawat tu rata n nk hilangkn bekas2 jerawat yer..? tolongla…




  7.  
    farah

    n satu lg…kemerah-merahan…tpi selalu gatal2….yg paling banyak kat area pipi…tpi kat dahi x pula……n sometime sakit jugak rasanya…..




  8.  
    Intan Alyna

    mak sye slalu ckp psal kebaikkan asam jawa tok kcantikkan dri…sbb dye jge slalu mengamalknnyee dr mde…..seelok2nye klo ade ank pompan yg bru akil baligh ,swoh la mreka amalkn dr usia yg mde supaya kulit mreka sdah sbati dgn asam jawa &tdk perlu mggnekn ape2 un pncuci mke…




  9.  

    err.. ada tak petua nak merahkan bibir selain pakai lipstick? hehe




  10.  
    Suri

    Nanti macam mana nak hilangkan warna kunyit dekat muka lepas pakai?




  11.  
    aida

    kalau sy guna kunyit sahaja blh x??? sy tumbuk kunyit n pakai pada muka bilas plak dgn air suam.ok????? sy bkl bkwin bln 4 nie




  12.  
    aida

    1 lg sy nk tnya la….klun sy guna kunyit tu…beras sy tumbuk sekali n pkai mcm bedak sejuk tu ok ke???




  13.  

    Nek,klau kte xpkai bdak sjuk tp just gosok mke kite ngan limau je.. Boleh ke??? Kte tkar lmau npis ngan lmau kasturi bleh ke???




  14.  
    nisa

    maaf nak tanya kalau kunyit hidup tukar dengan serbuk kunyit boleh tak???




  15.  

    btul ke blh menjadi…tumpang tnya jgn mqah yer….:)




  16.  

    wasalam, boleh selang seli sehingga masalah selesai.





Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.