Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Memutihkan Kulit Muka

299
Posted July 27, 2008 by nenek in Petua Kecantikan

Ambil sebatang timun batang diparut isi dalam nya dan campur bersama 1/2 biji limau nipis bersama bedak sejuk dipakai dimuka tiap-tiap malam. Pakai sebagai masker hingga kering dan kemudian cuci dengan air bersih. Insyaallah kulit muka akan jadi putih dan jerawat pun hilang.

atau

 

 

 

Gunakan gel daun Lidah Buaya. Lumurkan ke muka 2 kali sehari. Setelah kering, bersihkan dengan air suam.

 

 

 

Petua Tambahan dari Ummu a.k.a Ntahlah;

Parutkan lobak+telur kuning+air limau nipis
cara2: sebatikan dan tempek pada muka dalam setengah jam atau lebih,basuh muka dengan air bersih dan hasilnya memuaskan,lepas basuh anda akan dapat lihat hasilnya,muka cerah dan berseri.


loading...

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

299 Comments


 
 

  1.  
    ezaty

    saLam..maaf ya..brpe lme bru dpt hasilnye ye?kne amlkn slalu kn?




    •  
      nenek

      hai ezaty. better diamalkan selalu.. seperti pencuci muka.. kalau tertinggal, tentu akan bertambah sel2 kulit mati di muka kan..?




  2.  
    ezaty

    aLhmduLiLLah..petua nie b’hasil..cume jrawat di mke sy b’tmbh..mcm mne tuh ye?




  3.  

    oo ye ke? No idea ler untuk hilangkan jerawat dengan cepat. 🙂 Ke ada masalah dengan bedak susu tuh? nenek pakai pun naik bintik2 sikit cam jerawat. 2 3 hari pastu hilang. 🙂




  4.  
    aryna

    hai nek.. ade tak cara lain untuk memutihkan kulit muka dan menghilang minyak di muke?




  5.  
    leen

    yg timun tu nak kena parut isi dalamnya. yg ada biji timun tu ke?




    •  
      nenek

      timun biasa… buat makan dengan nasi lemak. Jgn pula “timun” yg dipanggil oleh orang Kelantan.. iaitu tembikai. 🙂




  6.  
    princess

    sure ke nek natang uhh bley putih an muker???




  7.  
    yaya

    nenek,ade lagi x care lain utk memutihkan muka dgn senang sikit.. ade x bahan2 yg senang utk dicari,digunakan utk memutihkan kulit muka saya ni..




    •  
      nenek

      limau nipis dengan timun tu susah nak cari ke? hehe

      btw.. guna pencuci muka di pasaran..but depends kpd muka kita.. kalau petua nenek2 dulu.. insyaAllah kalau ada..nanti nenek posting di sini..:)




  8.  
    erza

    salam nek..low muka sensetif boleh ker wat ikut cara nie??saye da buntu r ngan masalah kulit nie..mcm2 produk gna tapi xberhasil gak..




    •  
      nenek

      salam. erza dah cuba cara di atas dan masih belum berkesan ye?

      Bunyinya macam masalah erza sangat serius. Better erza checkup dengan pakar kulit. 🙂




  9.  
    POLKAADDICT

    x de care yang lebih ringkas n bahan nyer jgak simple n senang dapat???




  10.  
    era

    pernah buat…..tp kekadang muke rse panas ar lps bt tu…knp yer?




    •  
      nenek

      Ye ke. Rasanya bahan-bahan nya tidak memudaratkan muka. Rasa panas selepas buang bahan2 itu yer? Sebenarnya timun menyejukkan kulit. 🙂




  11.  
    Asza

    berkesan ker….dah pakai semua produk tapi masih jugak tak dapat…cuba yang ini pulak….berapa hari ianya putih? ?




  12.  
    aten

    salam,
    nek.. aderw petua laen x???




  13.  
    adeq

    salam… nek, klau mka yg jns bemnyk 2????




    •  
      nenek

      Salam. Nenek tidak pasti dengan petua untuk muka yang berminyak… namun nenek nasihatkan Adeq mengurangkan pengambilan makanan yang berminyak dan berkolestrol tinggi. Mencuci muka sekerap yang mungkin (5 kali sebelum ambi wuduk).. dan menggunakan pelembab atau krim yang sesuai bagi kulit yang berminyak. kalau berpeluh.. gunakan tisu yang serap minyak.. (tisu muka untuk kulit berminyak) 🙂




  14.  
    aten

    nek, agak2 brape lme ye t0k dptkan hsil nye ??




  15.  
    aten

    nek, kal0 gune bdak sjuk jew blh x cerahkan kuli ??




  16.  
    Ms ChEeKy... (^_^)

    air susu 2 mcm mne eak???susu yg kta minum 2 kew??




  17.  
    azizah

    ye ke boleh berkesan kenapa susah sangat saya tak ada parut la.. x de cara lain ke




  18.  
    mina

    nak cepat !!!!!!




  19.  
    ieda

    nenek…hmm pakai waktu malam tu sebelum tido ke? pastu bgun pagi baru basuh ek?ke pakai waktu malam nk tido basuh




  20.  
    Ali Sood

    kena jugak ke parut? kalau potong kecik2 boleh? macam mana nak parut isi dia tu je?




  21.  
    Siska

    Nek, mandi susu beneran bisa buat putih?
    Mandi susu pun, mukanya juga dibalurkan susu?




  22.  
    ifwan

    salam nek,saya dari brunei darussalam ne,nak tanya,yang limau nipis dengan timun tu saya tau tapi bedak sejuk ne yg mana ah?! kalau saya tak guna bedak sejuk ne buleh juga ke?! =)




    •  
      nenek

      salam. Bedak sejuk diperbuat daripada tepung beras kalau tak silap. nenek pun dah lupa cara2 membuat. InsyaAllah kalau nenek balik kampung nanti, nenek tanyakan kepada nenek nenek. 🙂




    •  
      nenek

      takut tak berkesan pula 🙂




  23.  
    lyna

    bestnyy!!!!!!
    lyna pn nk try la
    coz skng dah nek gelap cikit&klit brminyk
    banyk kan wat aktvti camping..
    sooo lyna nk try..muda-mudahan menjadi la yea..
    nti lyna msg balek lw petua nek menjadii…………
    THANXXXXXX ya….^_^




  24.  
    aleesa

    nek kena pakai waktu pagi ke malam????????
    selepas sapu kat muka kita kena tunggu berapa minit????????????
    kita kena pakai setiap hari ke??????????????




  25.  
    iyla

    nek,kalau guna bedek sejuk je blh ker??? saya takde limau nipis laa




  26.  
    mai

    nek agak-agak bila akn cerahkan klit kita????




  27.  
    siti fadz

    nenek.. kalau saya pakai dari malam sampai bangun tido boleh ke… susu untk badan tu susu apa nek?? susu budak boleh ke?? berapa byk sudu masukkan ke dalam baldi untuk mandi ek??




  28.  
    kirana

    nek..kalu adew petua2 yg lain, bleh x nek antor kt email sy bleh x…n thanks coz petua nek bg sudah brkesan..:)




  29.  
    katrina

    nek kalo gne limau kasturi boleh ke..?
    and kalo x tauk timun bleh ke..??
    just gne limau and bedak je..??




  30.  
    boy

    nek petua ni orang lelaki bleh gne ke???




  31.  
    liyana

    nek..kalo pakai santan leh x???santan tu kan putih gak…
    lagik satu pakai limau oren tu leh x??rumah saye xde limau nipis limau tebal jerk…




  32.  
    fidz

    nenek…o…nenek….kalau sapu satu badan boleh ke jadi putih…macam kertas…tu….




  33.  
    zuwan

    bley percaye tak ney nenek??




  34.  
    zuwan

    law laki2 boleh tak??




 
 



Leave a Response


(required)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.