Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Memutihkan Kulit Muka

299
Posted July 27, 2008 by nenek in Petua Kecantikan

Ambil sebatang timun batang diparut isi dalam nya dan campur bersama 1/2 biji limau nipis bersama bedak sejuk dipakai dimuka tiap-tiap malam. Pakai sebagai masker hingga kering dan kemudian cuci dengan air bersih. Insyaallah kulit muka akan jadi putih dan jerawat pun hilang.

atau

 

 

 

Gunakan gel daun Lidah Buaya. Lumurkan ke muka 2 kali sehari. Setelah kering, bersihkan dengan air suam.

 

 

 

Petua Tambahan dari Ummu a.k.a Ntahlah;

Parutkan lobak+telur kuning+air limau nipis
cara2: sebatikan dan tempek pada muka dalam setengah jam atau lebih,basuh muka dengan air bersih dan hasilnya memuaskan,lepas basuh anda akan dapat lihat hasilnya,muka cerah dan berseri.


loading...

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

299 Comments


 
 

  1.  
    melissa

    nek,berkesan ke tu nek?klau berkesan,sya akn cba amalkan slalu……..




  2.  
    nadhirah

    nek,kalu paka lidah buaye,ambil mcm air dalam nye ke? Lps tu sapu kat muka




  3.  
    Cik Jemah

    nenek ,
    kalau nak putihkan badan , mandi susu kan ?
    susu ape yang better ?
    susu kambing ke susu lembu ke susu tepung ?




  4.  
    fathin

    mcm2 krenah lah bace komen dekat atas.. haha. funy2.. cube lah tray amal an dlu. ps2 baru larh bgy respon. betol tak nek?? =)




  5.  

    nenek.leh tak kasi byk lagi petua….sya suka petua nenek




  6.  
    hat

    telur kuning tuh , KUNING TELUR ke?




  7.  
    tenten

    nekk, brape kuantiti yg perlu dgunakan.. mcm lbak merah tu brape bnyk yg perlu digunakan ?




  8.  
    nadhirah

    nenek,kalu budak kecik macam saya boleh tak pakai pertua nenek yang memutihkan muka ni?saya umur 11tahun.rosak tak muka kalau saya pakai?




  9.  
    anith

    salam..nek,…mm yg ni sesuai wat wakto mlm or pg?




  10.  
    nurul

    saya harap sangat cara ni berkesan dlm masa 1 bulan ni….saya teringin nak jadi macam orang lain….SAYA BERHARAP SANGAT…….:)




  11.  
    lelaki

    nek petua gune aloe vera/lidah buaye 2 buleh ke n x memudaratkan ker?




  12.  
    husna

    nenek, bole x kalau gntikan limau nipis tu dgan limau kasturi?




  13.  
    hamba Allah

    Assalamualaikum,nenek…maaf ya…parutkan tu macam mana ya?…




  14.  
    Jack

    trimas nek atas petua yang berguna… sayang nenek~ xD

    korang2 jgn lupa plak doa ye!! klaw usaha jer doa xde, tara guna gak… 😀




  15.  
    nabilah

    petue yg pertame tu cepat x berkesan?
    n timun tu mmg kene 1 ke?




  16.  
    datuk

    alhmdllah,,petua nenek memang berkesan..nenek ni orang zaman dulu ke??semua tau..saya ingat nak couple ngn nenek la..mane tau boleh ank ramai..boleh la saya bg hrta saya kat bakal anak sy..huhu..




  17.  

    lidah buaya 2 kali sehari..? ingtkan 2 kali seminggu… hehe
    NOTE..: nnt hbis lh lidah buaya kt rmah nie..!




  18.  
    hayat

    kulit kentang pon bole gak ker?




  19.  
    adek

    nenek,, bole x umur 13 thun test2 guna ? nenek rply cpt yer.. 🙂




  20.  
    nadziri

    nek ………oooooo…..nek kalau untuk lelaki 15 thn boleh ke???????




  21.  
    Shamimie

    salam , alhamdulillah dgn izin ALLAH paru jerawat saya hilang dalam masa minggu .




  22.  
    siti

    klau kite pakai yg lidah buaya tu….brkesan ke?
    sebab kulit siti gelap…..
    siti nak kesan yang ketara dri kulit yg sebelumnye….




  23.  

    salam..nek,yang timun batang tu,bila kita parut,dia jadi kcil2,pastu panjang2 kan?or mcm mane?kalau blend,ok tak?huhu




  24.  
    ain syahida

    nek ,umur saya baru 14 tahun ,boleh ke cuba petua ni? bedak sejuk tu macam mane ?mahal ke ?boleh dapat kat farmasi tak?bedak sejuk tu ade macam2 jename ke ?nak ambil jename ape , yang bagus? kat kedai runcit x de jual bedak sejuk ke ? bedak sejuk dengan bedak biasa tu same ke? timun batang tu ambil isi dalam yang lambik tu ke yang tak sebrapa keras sangat tu? timun batang dengan timun biase tu same ke?saye tak pernah pakai pencuci muka… waktu saya kecil kulit muke saya putih tapi asyik main tengah panas je n asyik mandi pantai je . kulit muka badan saya terus jadi hitam legam.kawan saya semuanya cantik2 .




  25.  
    ain syahida

    nek balas lh cepat. saya dah tak sabar dah ni.




  26.  
    ain syahida

    umur saya baru 14 tahun ,boleh ke cuba petua ni? timun tu ambil isi dalam yg lambik tu ke ? buang kulit dia tu je pas tuyg lain tu ambil ?




  27.  
    cik sha

    nek mcm mne nk parut isi timun tu?kene gune blender ke?




  28.  

    adeh poning tengok sume coment2 kt ats niy .bnde yg senang korang pi tanye .buat apa .cube a fikir sendiri .klau nk pakai petue niy .comfemlh malam .takkn pagi or petang kot .timun yg selalu kite mkn tu .xkn x tahu .carenya buang kulit timun yg tebal uh .then amek dye punye lendir2 dalam timun uh .biji2 lao nk amek .amek jer.x ada papenye .ok je .lao xnk .xyah .telur ofcosla yg blom dimasak .amek die punya wane putih je .kuning uh x paya .petue niy mmg bekesan laa .klo muke yg original gelp uh x dikire laaaa .




  29.  

    and lagy satu lidah buaye ad jual kt kedai or sush sngt nk cari .pegy je tanam pokok lidah buaya .lagy senang .tapi besaba je a .gne cre ptue yg ketige uh kn agy senang .telur putih+limao nipis+lobak pun dah memadai .xyah isau .x cacat un kulit korang .telur tu untuk mencerahkn kulit dn mmbuang lebihan berminyk .lobak pulk mencantikkn kulit .limao nipis untuk membuang sel2 mati .akk secret dh cbe pun .stiap hari akk buat .mkin cerah mke akk .haruslh bersabar .x smue senang nk diperoleh (^_^)




  30.  

    Assalamualaikum.umur saya 18 tahun,sedang menunggu result SPM.Jadi,bila dah tak sekolah nih kuranglah berjalan.Kalau keluar pun cari barang terus balik rumah.Sementara nak tunggu result keluar,saya ambil lesen memandu kereta.setiap kali saya practice mesti pagi (pukul 9-10).Jadi,saya terdedah dalam masa satu jam je.Tapi effectnya,muka saya mula naik balik jerawatnya.muka saya pun taklah dikategorikan sebagai kulit bersih,tapi bintik-bintik kecil ajelah.Bila dah terdeah bintik-bintik tuh naik balik.Jadi,ada tak petua untuk saya.terima kasih.kirim salam dekat atok.hehe




  31.  
    liana

    berapa lame ea kesan nye??




  32.  
    ecah

    sy nk tanya..ada x petua nak sekatakan kulit muka..sbb kulit muka sy ada mslh panau masa kecik..bila dh besar kesan 2 tetap ada..dh bermcm produk sy guna smpaikn kulit muka sy menjadi nipis..apa cara nk dapatkn kulit muka yang sekata??




  33.  
    ain

    kalu umur 14 tahun boleh cuba tak nek.




  34.  

    beli produk dipasaran kot.




 
 



Leave a Response


(required)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.