Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Petua Hilangkan Parut Jerawat

69
Posted July 10, 2008 by nenek in Petua Masakan

punca jerawat

1. Mula-mula ambilkan sedikit madu dicampurkan dengan bedak sejuk. Insyaallah petua ini dapat menghilangkan jerawat yang kebanyakannya masalah ini dirasakan oleh setiap wanita.

2. Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.

3. Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut pada waktu malam. Esoknya, cucilah dengan air suam. Amalkan 3 kali seminggu.

4. Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

5. Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.

6. Rajin membasuh muka dengan air suam. Beberapa kali dalam sehari.

7. Perah buah Lemon, dan amik jus nya sahaja. Lumurkan jus lemon ke muka 2 kali sehari dan minum jusnya 1 kali dalam sehari.

8. Cuba jangan stress. Ini kerana Stress seringkali menyebabkan jerawat.

9.  Menggunakan daun Lidah Buaya. Ambil jel nya saja dan lumurkan ke bahagian parut sehingga kering. Kemudian bilas dengan air suam. Boleh juga jel nya dibuat jus dan diminum sekali sehari.

10. Air panas mati, Air suam. Banyakkan meminum air masak. Kerana air adalah penawar untuk segala jenis penyakit.

Insya-Allah.

 

Petikan : carian google

Bagaimanapun, nenek mendapati satu produk ini boleh menyelesaikan masalah jerawat dan parut jerawat begini.

collagen soap Nawal Beauty HerbalCOLLAGEN SOAP

KEISTIMEWAAN:
– Formula istimewa daripada kolagen rumpai laut (ungu gred AAA), vitamin A, C,E, glutathione dan aloe vera.
– berkesan untuk melembapkan dan melindungi kulit daripada kekusaman.
– mengurangkan garis halus, kedutan, kulit berminyak, memudarkan kesan parut jerawat.
– kandungan kolagen terbaik gred AAA, glutathione dan vitamin C menjadi agen pencerahan kulit.
– Dimewahkan dengan bauan buah-buahan berry yang menyegarkan.
– Sesuai untuk semua jenis kulit.
– Sesuai untuk penggunaan di badan.

Bahan aktif Nanowhite hasil teknologi dari Swiss terbukti mampu mencerahkan dan memelihara kesihatan kulit.

Berat: 70 gm

Harga: RM36.00 >> SMS/Whatsapp: 012-331 2030


loading...

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

69 Comments


 
 

  1.  
    izan

    nek mcam mana nak kecikkan muka…




  2.  
    aku

    cmner nhe.. minx sgt pendapat nenek.. huhuhu:( kulit muke nhe daa terok laa.. maluuuu




  3.  
    aku

    tolonglaa sye malu sgt2 nhe.. lagi laa sye keje cashier.. ari2 na hadap muke costmer.. sye gune kulit kayu manis.. hampehhh.. terok gylerzzzz muke.. kesan jerawat betuka jadik luke terok.. menyesal sgt try.. na try yg len p xtaw mne yg oke… plezz nek.. tolong sye.. sye slalu kne kutok




  4.  

    saya rasa kalau bubuh minyak zaitun dkt parut jrawat pon berkesan gak..




  5.  
    akim

    saya dah try guna kulit kayu manis sblum tido….
    tp esok bila bagun rasa mcm basah je kt pipi …
    lpas2 bila bgun rupa2nya ada air keluar dari muka mcm air bisa and muka jadi merah mcm terbakar pedih sangt




  6.  
    hayati

    mkew saya ade jerawat sket-sket , tapy pipi saya belah kanan 0ke .. ta dew pape .. cume pipi blah kiri mcm hijau hijau hitam . mcm lebam .. ramai mmbe saya tegur ,, knp mkew saya sbelah hitam . hmm .. mluw nyerr .. nenek rasa petua apew yunk sesuai dengan saya , t0k hilang kan parut t0 .. sbb saya da cuba mcm mcm , tapi ta berjaya .. nek t0l0ng :((




    •  

      Yang pertama sekali, hayati buag habis2 perasaan stress itu ya Kemudian cuba satu2 petua diatas. Petua ni harus diulang berkali2 sehingga ia memberi kesan. bukan hanya sekali dua cuba, dan kata ia tidak berkesan. 🙂




      •  
        hayati

        ouh .. baik nek .. trime kasih yea nek .. sye akan cube yea.. nek lgy satu sye nak tnye , klu gne sireh tu kne tumbuk halus-2 kea ? lepas tu tempek kat mkew ?




  7.  
    kelantan

    btul2 ….. guna lah buah tomato ,mse nak tdow ….. 🙂 🙂

    ((((RULMI))))




  8.  
    ina

    Nek mcm mana nak hilangkan ruam kat muka ni nek ? Stress saya dibuatnya




  9.  
    sai

    nek, mcm mana nk hilangkan warna parut kaki sbb kakisaya ada parut hitam sehinggakan tona warna ngan peha berbeza…saya pernah guna kapur..tapi x de pape




  10.  
    sai

    saya guna kerap selama sebulan…




  11.  
    Adaa

    nek, acane nak hilangkan parut jerawat yang dah lame berkepok dekat muke ni ? saya dah pakai mcm mcm produk tapii susah nakhilang. petua nenek tuh pun dah cube tetap sama jer. susah sangar nak hilang. malu rase nye bile nak kuar rumah.




  12.  

    sejukkan badan, dan banyakkan air mani




  13.  

    keberkesanan cepat atau lambat itu bergantung kepada jenis kulit masing2. sabar dlm melakukan sesuatu, ada ganjarang daripada-Nya




 
 



Leave a Response


(required)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.