Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Mudahnya Menjaga Kuku

31
Posted July 31, 2008 by nenek in Petua Kesihatan

Penjagaan kuku tangan dan kaki bukanlah perkara yang sukar tetapi dengan hanya meluangkan sedikit masa, kita akan sentiasa kemas dan bersih.

Cara-cara menjaga kuku:

  • Rendamkan kuku tangan dan kaki didalam bekas berisi air suam selama 15 minit. Gunakan berus lembut untuk membersih celah-celah kuku. Kemudian basuh dengan sabun yang lembut sebelum memotong kuku.
  • Kuku harus dipotong setiap minggu atau apabila dirasakan panjangnya sesuai dipotong. Hati-hati memilih pemotong kuku agar kuku tidak rosak.
  • Kuku tangan dipotong mengikut bentuk kuku supaya kelihatan kemas dan menarik. Bagi kuku kaki pula harus dipotong lurus agar bahagian¬† tepi kuku tidak menikam isi.
  • Apabila hendak merapikan kuku, gunakan pengikir yang sesuai.
  • Senaman tangan dan kaki boleh melancarkan perjalanan darah disamping menguatkan kuku kaki dan tangan.
  • Setiap kali melakukan aktiviti, pastikan tangan dan kaki dibersihkan atau dibasuh.
  • Keringkan tangan dan kaki dengan menggunakan kain bersih. Sapulah dengan losyen khas untuk tangan dan kaki. Tangan menjadi lembut, kaki kelihatan bersih dan kuku menjadi sihat.

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

31 Comments


  1.  
    Julia

    Mcmana nak panjangkn kuku?Ada tak cara2nya?




    •  
      nenek

      Hai Julia. Sorry lah ek nenek tak ada petua untuk panjangkan kuku. Cuma kalau ada masalah/luka/buruk kuku itu dan untuk kelihatan cantik, kita boleh guna inai (memakai inai).

      Biasa yang nenek dengar, orang yang selalu ‘buang air besar’ akan dapati kukunya cepat panjang. Tak tahulah ini adakah fakta atau tidak. :)




  2.  
    Ieja

    Macam mana nak atasi masalah buruk kuku? Beberapa kuku kaki saya berwarna hitam dan keras. Malu nak pakai sandle..




    •  
      nenek

      hai Ieja. Itulah dia petua menjaga kuku. Kita mesti menjaga kuku selalu. :)
      Untuk tambahan, Ieja boleh memulakan pembersihan kuku dengan mengikis daki2 (di tepi2 kuku) sekerap yang mungkin iaitu sekali sehari. Boleh digunakan berus (warna coklat) atau menggunakan pengepit kuku (untuk mengorek daki dalam kuku). :) Kuku akan terasa tercalar sedikit, namun ia dapat menanggalkan kesan2 hitam ditepinya.
      Untuk hilangkan kesan calar dan kesat itu, boleh digunakan pengilat kuku (haruslah yang halal) :)
      atau untuk menutup rupa kuku yang hodoh, ieja boleh memakai inai. :)




  3.  
    Ieja

    terima kasih nenek.

    tapi kuku saya buruk sejak kecil, mungkin disebabkan selalu pakai kasut ketat. dah cuba pakai inai tp warna inai tk berjaya menutup rupa kuku saya yg buruk :(.
    saya dah cuba korek, bukan daki yg berwarna hitam, tapi kuku tu sendiri yg jd keras dan hitam… tak dapek nak nolong…




  4.  

    Iye nenek tahu. Kikis gunakan pengikis kuku. dekat farmasi ade jual. :)




  5.  

    mcm mane kita nk bentuk kan kuku kita nenek.. fika x pandai nk bentu kan…




    •  
      nenek

      Hai Fika. Ada yang meminati membentuk kuku seperti tajam ditengah seakan kelihatan tiga segi dihujung kuku. Walau apapun, kuku yang kemas, pendek dan bersih adalah yang lebih menarik. :)




  6.  
    shasharina

    dekat ketip kuku tu pun pengikis kan nenek




  7.  
    shania

    hi … :D
    ermm nak tanya ni. ari tu terlebih potong kuku i bu jari kaki. lepas tu masa kuku baru tumbuh, terus jadi rosak. means tak warna kuku dah. kan normal nya kuku ada kaler pink-ish kan.
    sekarang ni kuku tu warna kuning.. memang tak lawa. tapi bukan la satu kuku tu. 1/4 dari kuku kali tu jek. (tempat yang terlebih potong dulu tu jek yang affected).

    sekarang ni try jugak la potong balik tempat yang dh rosak tu.. tapi bila tumbuh balik semula still tak elok..
    jadi macam mana ye?




  8.  
    Tsania

    hai..:D

    macam mana ye cara untuk membuang kulit yg terkelupas di tepi kuku tu ???




  9.  
    scha

    salam,, saya ada masalah kuku kaki berwarna hitam..mmg berbeza sgt2 dgn kuku tangan yg putih..n kuku kaki yg hitam tu bukan di celah2 kaki sahaja tapi seluruh permukaan kuku.. ini membuatkan saya rasa malu bile pegi kedai kasut nak beli kasut..macam2 cara saya dah try tp tak berkesan jugak.. tolong saya…




    •  

      Wasalam, pernah tak dgr menghaluskan dgn sentiasa menggosok kulit dengan kain/span yg agak kesat. Untuk menghilangkan daki2 kulit dan membantu liang2 pori mengeluarkan peluh/toksin dr badan?

      kuku kaki juga perlu di gosok/kikis lembut bahagian atasnya. krn kuku kaki mudah terkena habuk dan bahan2 kotor di bwh ktk berjalan, berbanding kuku tangan yg sering d basuh ketika sblm dan slps mkn. Gunakan alat2 khas/set khas untuk terapi kuku anda.




  10.  
    samudera

    kuku kaki saya tak cantik dan berwarna kuning…..bagaimanakah nak memelihara kuku kaki supaya cantik




  11.  
    yanie

    nenek bagaimana kita nak bela kuku dan pastikan kuku kita bersih sepanjang hari dan bagaimana hendak memakai inai yg bkn serbuk mcm ape ntah tur…. nenek ade menjual nyer atau pown pemutih kuku ker ?




  12.  
    wan

    kuku tangan saya dulu bernanah dan lama2 kukunya kosong di bahagian dlm..dan kuku tersebut tlah di cabut tetapi apabila kuku tu tumbuh balik,kuku tu tetap kosong di bahagian dlm…tlg larh bg petua….sy segan hendak kesekolah akibat kuku sy nie…




  13.  
    ika

    adakah saya perlu amalkan petua yang nenek bagi ni setiap hari???




  14.  
    yanie

    nk buat brpe kali sehari nek ?




  15.  
    alin

    salam…kuku tgn jd tak cantik selepas jari jd gatal n bernanah…sejak dr tu,setiap kali kuku baru tumbuh,kuku jd tak rata..malu sgt sebab satu jari jer yg jd camtu…dah pakai inai,tp masih tak baik…nenek ader petua lain tak yg saya blh cuba???malu la bila kuku tgn tak cantik ni….




  16.  
    dyba

    macam mane nk suruh kuku kita berkilat ?
    nenek ade petua lain x ? :)




  17.  

    kalau pakai baby oil/minyak zaiton boleh x???




  18.  
    hafiz

    nek . sy mempunyai masalah warna kulit kaki yg gelap berbanding anggota tubuh yg lain .kulit kaki sy sperti terbakar , tp,tiap2 hari sy berus . namun, tidak juga hilang. bgaimana cara utk mengatasinya . harap nek dpt tlg bantu sy .




  19.  

    bagaimana hendak menghilangkan inai di kuku dengan cara mudah dan cepat??




    •  

      tak sure pula.. tp berinai kan cantik. Menyihatkan kuku dan menutup cela. Tapi pemakaiannya adalah berpada2.

      kalau 2aman sekolah dulu, dipaksa kikis dek guru displin. Tapi kuku kembali panjang, lama2 yg rosak hodoh tu pun hilang. :)




  20.  
    Evi

    Nenek..minta tolong. Pada bulan lepas, kedua kuku ibujari kaki saya sedikit demi sdikit mula berubah warna dari hujung dn skrg sparuh dh bertukar mnjadi putih susu dn mnjadi kosong, tidak berisi dn berongga.
    Saya tak tau apa puncanya dan risau apakah ianya akn trus bgini hingga ke pangkal jari dn apakah kuku akn tercabut akhirnya…
    Diharap nenek ada jwapan dn nasihat untuk saya…. makasihh.





Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.