Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Petua Memutihkan Gigi

60
Posted May 17, 2010 by nenek in Petua Kesihatan
gigi-putih

Pelbagai petua untuk memutihkan gigi antaranya:

  1. Hancurkan dua atau tiga helai daun lalang. Kemudian gosokkan pada gigi.
  2. Bakar dua biji pinang tua yang kering hingga menjadi arang. Gosokkan pada gigi dan biarkan seketika. Kemudian cuci dengan air.
  3. Goreng biji asam jawa tanpa minyak. Kemudian tumbuk sehingga menjadi serbuk dan gosokkan pada gigi. Amalkan selalu.
  4. Kayu arang juga boleh digunakan untuk memutihkan gigi. Tumbuk arang hingga halus. Gosokkan pada gigi.
  5. Gunakan abu daun kelapa yang telah dibakar untuk menggosok gigi. Selain itu boleh juga menggunakan kulit manggis yang dibakar dan ditumbuk hingga halus. Gunakan ia seperti ubat gigi. Insyaallah gigi akan kelihatan putih berseri tanpa banyak belanja.
  6. Ambil buah pinang dan bakarkan ia hingga menjadi arang, lalu tumbuk sehingga menjadi halus. Gosokkan pinang yang telah ditumbuk tadi ke bahagian gigi anda yang kekuningan atau pun hitam. Lakukan petua ini setiap hari. Anda akan dapati gigi anda akan berubah warna menjadi putih cantik.
  7. Gunakan garam halus dicampurkan dengan ubat gigi.
  8. Sebelum kita mengosok gigi dengan menggunakan ubat gigi. Gosoklah gigi dengan menggunakan SERBUK PENAIK atau lebih di kenali sebagai SODIUM BIKARBONAT terlebih dahulu. Kumur dan gosoklah gigi dengan ubat gigi seperti biasa. Amalkan petua ini seminggu dua ke tiga kali. Bukan sekadar ia mampu memutihkan gigi tetapi ia juga dapat menghilangkan PLAK yang amat memalukan dan berbau busuk.

Selamat mencuba… :)


About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

60 Comments


 
 

  1.  
    Saya

    Nenek saya pernah ajarkan saya guna arang…memang putih la..tapi da guna arang jangan lupa gosok gigi jugak…yang ni nak buang bakteria pada gigi hahaha




  2.  
    me

    petua no 7…agak2 brape lma petua ni akn berhasil….?




    •  
      nenek

      Dua minggu boleh nampak kesannya sedikit. Tapi jgn merokok, minum air berkafein dan makanan serta minuman yang boleh menyebabkan warna di dalam mulut dan gigi. :)




  3.  

    Salam Nenek… (yeker nenek…? :] )

    Kalau yang no. 8 tuh agak2 brapa lama nampak kesan?

    thanks!




  4.  
    ida

    kalau gigi mmg asal x putih..
    jd x???

    kuning sikit jer..




  5.  
    izzah

    nek,apa itu daun lalang???




  6.  

    petua ke 8 tu mcam sng sket di praktikkan..
    serbuk penaik tu xda memberi kesan lain ke..
    pedih2 lidah ke??




  7.  

    gigi kawan aku,org iban putih gilerr ,dye gune arang. haha.. aku pun nak jugak lah




  8.  
    gedix

    agk2,,yg mne 1 yg plg bekesan ek ???




  9.  

    camna nk guna arang? ada cara2 x?




  10.  
    GiGi

    boleh gna mana2 petua kan? x perlu buat semua kan?




  11.  
    ghina

    petua no 7 kena bt hari2 ker?? or 2-3 kali seminggu




  12.  
    masalah

    confirm ke bley putih kalo pkai arang….




  13.  
    syamimi samsuddin

    nek,arang y jual kt kedai 2 k??????




  14.  
    cikha

    x ade ksan ke lau gna arang…………..???????




  15.  

    nenek agk2nyer, bla bleh nmpk dia punya kesan pd petua nmbor 8 ye.nenek bleh telfon sya pd 0176770654




  16.  
    ina

    nek, arang tu arang yang da pakai ke belum? arang yg beli kt kedai tu jer ker?




  17.  
    nadhirah

    nenek,saye x pernah jumpa arang.arang ada kat mana ye nek?saye nak pakai arang sebab gigi saye kuning.tapi saye selalu gosok gigi.arang tu sakit tak kalu kita pakai?ada orang kata sakit.




  18.  
    nadhirah

    maaf nek .saye lupa nak bagi salam tadi.assalammualaikum.




  19.  
    addin

    assalamualaikum..petua no 8 tue..serbuk penaik bukan baking powder ke??sama ke serbuk penaik dgn sodium bikarbonat




  20.  
    addin

    yang baking powder bukan serbuk penaik jugak ka




  21.  
    miah oh miah

    salam nek..thanks banyak-banyak la nek..tip nek yg arang punya tu,,berkesan giler..skrng gigi sya dh bersinar blink-blink lagi..kalau masuk tempat gelap pun tak payah pasang lampu..tunjuk gigi skit,,dah compem cerah secerahnya..time kasih ye nek..sya arap tuhan kan berikan ganjaran yang setimpal buat nenek..




  22.  
    zuzu

    saye nk cube petua nenek nie..hrp2 menjadi




  23.  
    kt

    guna arang brp lama blh bhasil? sy merokok… :(




  24.  
    juanna

    nek, arang yng mcm mne nk pkai…buat sndiri or arang bbq tu..???….




  25.  
    mar

    salam nek..kalau kta gn arang bape lme kita leh tgok hsil gigi yg ptih 2???




  26.  
    makcik

    salam,,pakai arang yg wrne hitam 2 kew….kalu boleh ltak la gambar :)




  27.  
    Perayu

    Minta izin copy.Boleh ke?




  28.  
    ayuni97

    assalamualaikum nek , klu pakai arang tu mmg bekesan erk ? saya tkut nk cuba ,, tkut2 nnti hitam gigi sya .. huhu ..




  29.  
    colgate

    bagus jgk..bknnya nk telan pon smua bnda tuh..ye tak…




  30.  

    saya nak cuba petua no. 8




  31.  

    tapi.. nenek ada tak petua haluskan kulit dengan hilangkan jerawat?




  32.  
    bella

    salam nek,
    saya nak try petua no.8 tu,tapi saya takleh nak tinggal minuman berkafein saya,bley jadi ke macam tu?




  33.  
    mar

    salam nek..klau gna arang bpe lme kite blh tgok hsil gigi yg ptih??




  34.  

    Salam. Mcm mana nak guna arang? Kena tumbuk sampai kan? Pastu gosok mcm biasa? Kena amalkan selalu?




  35.  

    salam . nek , klu pkai arang , pkai arang yang da gne kew arang yg blom gne ?




  36.  
    ain

    nek, kalau petua no 8 2, agak2 menjadi x..




  37.  

    salam,nek..kalu gune petua no7 tu jdi ke..??




  38.  
    Nabila

    slm nek ap khabar ….




 
 



Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.