Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Masalah Bau & Keputihan Berlebihan

159
Posted October 7, 2013 by nenek in Petua Kesihatan

Masalah kegatalan dan keputihan mungkin berpunca daripada jangkitan di faraj dan permukaan kulit sekitarnya. Masalah ini boleh dirawat dengan jalani ujian untuk mengesahkan jangkitan dan mendapatkan nasihat doktor tentang kaedah rawatan terbaik mengatasinya.

Selain jangkitan kuman, ia mungkin dijangkiti kutu rambut yang menimbulkan kegatalan tersebut. Penyakit ini banyak berkait rapat dengan penjagaan kebersihan di sekitar kemaluan dan amalan pemakanan.

Keputihan biasanya boleh bertukar akibat campuran peluh dan jangkitan bakteria serta akan mengeluarkan bau yang agak kurang menyenangkan jika tahap kebersihan sekitar kemaluan kurang dijaga.

Penggunaan pantyliner yang mengandungi wangian atau dari sumber herba untuk menyerap bau yang kurang menyenangkan ini adalah untuk meningkatkan keyakinan diri ketika bergaul dengan rakan-rakan. Amalkan juga penukaran pantyliner sekerap yang mungkin dan penjagaan kebersihan di kawasan alat sulit terutama ketika datang haid.

Minta pandangan doktor rawatan bagaimana untuk menyelesaikan punca masalah ini dan jangan hanya tertumpu kepada menutup gejala seperti bau yang timbul. Pastikan juga masalah ini dirawat dengan sebaik mungkin dan tidak menjadi lebih teruk dan menjejaskan kehidupan berkeluarga nanti.

Panduan menjaga kebersihan alat sulit:-

*  Membersihkan bahagian luar kemaluan selepas buang air kecil atau air besar, seelok-eloknya menggunakan air.
* Ketika haid, wanita dinasihatkan kerap menukar tuala wanita terutama pada hari-hari yang banyak darah keluar. Ini kerana darah adalah media yang sesuai untuk kuman membiak. Bagi wanita yang menggunakan tampon mereka perlu ingat untuk menukarnya.
* Elak daripada sering mengamalkan douching iatitu memasukkan jari atau pancutan ke dalam faraj dengan tujuan membersihkan bahagian dalam faraj. Perbuatan ini akan menyingkirkan sejenis bakteria lactobacilli dari faraj disamping mendedahkan faraj dan bahagian luar kemaluan kepada bahan kimia yang boleh mengakibatkan iritasi kulit.
* Elakkan menyabun atau menyapu shower gel pada alat kelamin kerana ia mungkin menyebabkan kekeringan dan iritasi kulit atau gatal. Sesetengah wanita sensitif dan alah pada pewangi dalam buih sabun.
* Pasangan suami isteri digalakkan membersih alat kelamin dengan air sebelum dan selepas hubungan seks untuk kebersihan yang optima.
* Amalkan membuang air kecil lebih kurang setengah jam selepas hubungan seks untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman pada pundi kencing. Amalan ini berkesan untuk wanita yang sering mengalami jangkitan kuman pundi kencing (urinary tract infection).
* Elakkan memakai pakaian dalam sentetik yang terlalu ketat kerana ia menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara pada kulit dan akhirnya menggalakkan kuman membiak.
* Pakaian dalam perlu ditukar setiap hari dan pada hari-hari mengalami keputihan, elok memakai panty liner supaya ia tidak melekat pada pakaian dalam yang menyebabkan ketidakselesaan.—- http://www.sabah.org.my/

————— Petikan dari Mingguan Malaysia, Kesihatan Ahad 6 April 2008

Ada juga yang hanya mengamalkan mencuci alat sulit dengan air suam je. :)

vagina

Joms cuba Jamu serapat bonda ini.. anak dara atau mak dara pun boleh guna. Info disini >> Jamu Serapat 

atau mencuba pembersih v iaitu Feminie Wash Manjakani produk dari Nawal Herbal beauty ini> KLIK SINI

Atau Superrich Puteri vanila ini:

superRich puteri vanila2


loading...

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

159 Comments


 
 

  1.  
    sha

    Nek…sy alami keputihan yg bnyk dan berbau..syg nk try produk nek…email sy bleh…




  2.  

    Salam

    Saya berumur 33 tahun, sudah hampir 3 tahun berkahwin dan masih tidak mempunyai zuriat..sejak kebelakangan ini keluar keputihan yang agak banyak dan ada sedikit bau yng kurang menyenangkan..saya memakai panty liner herba dan masalah ini semakin berkurangan tetapi masih ada lagi..Mcm mana cara kalu saya ingin membeli jamu ini??/




  3.  

    Saya baru mengalami keputihan yang agak teruk. adakah sebab keputihan yang banyak,saya tidak didatangi haid?




  4.  
    yana

    assalamualikum. sy ade mslh keluar lendir yg pekat seperti susu basi, berbau dan membuatkn sy tk selesa. kenape agknye ye? adakah sy akn tdk blh mngndung?




  5.  
    mohd faris

    Assalamualaikum. Sy ade masalah bau badan? Macam mana hendak hilangkannya




  6.  
    agnes

    saya mengalami keputihan kadang rasa tdk selesa dan saya ingin mengetahui cara untuk merawatnya




  7.  
    Cik Nur

    Salam..

    Saya mengalami maslah keputihan berbau selama 3 bulan.Bagaimna cara untuk mengatasi masalah ini?




  8.  
    ayue azmi

    assalamualaikum nenek 😉

    saya ayue , berusia 22 tahun .
    saya ingin bertanya cara untuk atasi masalah keputihan , kegatalan dan bau di bahagian miss V serta cara untuk memutihkan dibahagian miss V .




  9.  
    atom

    isteri saya mengalami keputihan dan kegatalan. produk ape yg elok utk dimakan atau sebagainya…




  10.  
    norza

    . .salam. .
    . .sya mngalami msalah bau yg sgt kurang mnyenangkn. .air yg slalu kluar d kemaluan sya sgt bnyk dn mngeluarkn bau yg kurng enak. .
    . .apa yg hrus sya lakukn? .




  11.  
    wani

    assalamulaikum …brumur 19 thun ..msih blajar . sy dalam 2 mggu nih mngalami keputihan y byk .. smpai gtal2,sakit bila kncing … kulit skitar vagina juga melecet … .. dan juga berbau .. mmbuatkan sy tidak slesa dan tdak ykin bila brhdpan dgn org sklling … .. tlong lahh sy cra nak mghilangkan pnykit sy nihh




  12.  
    nurul bp

    sy nurul 26tahun.. sy nk tahu cara lebih selamat nk hilang kn bau dn gatal pada faraj.. dgn cra selamat..




  13.  
    noor

    Assalaamualaikum,

    Saya sedang hamil 3 bulan dan mengalami keputihan serta gatal2. Ada tak produk yg sesuai utk ibu mengandung?




  14.  

    Slam nenek.. Sye remaja brusia 17 thun. Sye alami kputihan dah lama, smpai skrg xbaik2 lgi. Mcm mana nak ubatinya dgn cara yg mudah ? Betul ke sbb kputihan sye xdidatangi haid ?




  15.  
    reben merah

    Salam.saya berumur 19 tahun mngalami keputihan yg agk truk. Ubt apa yg bgus dan elok untuk saya?




  16.  
    IKA

    Saya risau dengan masalah keputihan yang berbau..bagaimana untuk menghilangkan bau yang kurang menyenangkan ini..saya telah mengunakan bermacam-macam ubat untuk menghilangkan bau tersebut..bila saya bersama suami…suami selalu merungut tentang bau keputihan ini…tolonglah saya untuk menghilangkan bau ini…




  17.  
    wani

    assalamualaikum…saya bru berumur 16 thun..mengalami keputihan yang sgt bnyk shnggakn susah nak tido disebabkn gtalnya yang teruk..kdang2 tu sampai melecet di bhagian tpinya.saya nak tahu pa produk yang sesuai untuk saya kerna saya juga da mslah kulit..?




  18.  
    wani

    tlong saya selesaikn msalah ni..




  19.  
    isya

    Selepas bersalin saya mengalami masalah berat badan dan menyebabkan sy mengalami keputihan dan kencing busuk… ada petua x ?




  20.  
    rozita

    saya mengalami vagina brbau..lantaran 2 lah..suami sering mengeluh..sudah bermcm2 jamu sya amalkan,tp smua 2 x mendatangkn kesan..saya jd sedih setiap kali melihat reaksi suami tiap kali kmai brsetubuh..




  21.  
    aleesya

    salam .. nek , sy alami keputihan yg mlampau . . . warna dia kdg kuning ke hijauan dan baru2x ne warna coklat . . bau mmg sgt busuk . . tlg la nek , cm na nak atasi . . ? takut sgt . .




  22.  
    una

    Assalamualaikum.. Nenek kemaluan saya selalu gatal dan keluar cecair keputihan kekadang membuat saya tidak selesa untuk keluar bersama-sama rakan saya ada pertua untuk menghilangkan gatal dan cecair keputihan di kemaluan saya.. 1 lgi soalan sampai bila kita akan mengalami kegatalan dan keputihan atau jangkitan kulat .. Dan apa risiko yang akan berlaku




    •  

      Wasalam, keputihan boleh membawa masalah yg lebih serius iaitu sukar hamil, sis harus mencari penyelesaian utk memghilangkan keputihan.

      Bermuka menjaga kebersihan miss v
      Kerap menukar panties
      Amalkan pembersih miss v yg sesuai
      Amalkan pengambilan supplement yg boleh merawat keputihan dari dalam.

      Tq




  23.  
    rara

    asalam.saya busia 20 tahun dan saya mngalami keputihan selepas datang haid.ianya bwarna puith spt wrna susu.sllu ada kputihan .adakalanya truk.sdrhana truk.adakah saya tlah djangkiti kuman?dan jika sy mngalami keputihan spt ini lg dan tidak mnjganya dgn baik boleh ka sy mngandung?mohon pncerahan.sy buntu.




  24.  
    rara

    dan kadangkala keputihan saya x byk.




  25.  

    nek. . .sy mngalami keputihan & berbau dalam kemaluan mmbuat sy x selesa . .




  26.  
    Razila

    Saya mengalami keputihan yang teruk.. Sgt tidak selesa.. Keputihan berwarna hijau sdh.




  27.  
    ila

    Nek sy brusia 24 thun. Pon alami kputihan. Trok. Ade bau skit2 n gtal sgt2. Xslesa sgt. Kputihan tu kdg2 warna ptih pekat mcm susu n kdg2 wrna kuning. N sy rse mcm lg krap kencing. Ade ptua x nek.




  28.  
    anis

    sy pn ad mslh yg sm…blh x nek bgtw sy xara nk mengatasinye….nek blh email sy ya




  29.  
    ira

    Salam mcm mne nak hilang kn keputihan nie nak .. Sy rse tdk selesa apabila keputihan mnganggu ..




  30.  
    Ria

    Hai sya dri brunei sya nk tnya tntang product ni sbb g bnyk sya cuba tp x de ya berkesan lagipon masalah gatal dan keputihan ni sejak sya sekolah lg boleh tolong x?




  31.  
    SYAIDATULAINAH BINTI MOHD ALI

    Brape harga ubat tu




  32.  
    jue Narcelos

    Hai sis..sy nak tanya ubat yg sis pernah ambil tu boleh dapat d mna ye..??kite nak try..sbb kite pn ada mslah keputihan yg serius jga..




  33.  
    atul

    Hai, sy pun lalui bnd yg sama. Brp harga ubat tu ye?




  34.  

    whatsapp 0123312030 ya




  35.  

    whatsapp 0123312030 ya




  36.  

    whatsapp 0123312030 ye Atul




 
 



Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.