Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Petua Putihkan Ketiak dan Hilangkan Bau Badan

118
Posted February 5, 2015 by nenek in Petua Kesihatan

Petua ini memang biasa kita dengar apabila di tanya kepada orang-orang tua dahulu. “macammana hendak putihkan ketiak?”. Jawapanya sangat mudah, murah dan senang. Iaitu menggunakan kapur makan atau kapur sireh dan juga limau nipis.

Ketiak yang hitam atau gelap biasanya disebabkan penggunakan pencukur bulu ketiak yang kerap dan masalah banyak berpeluh dan kurang mandi dengan sebaik-baiknya.

sabun susu beras

sabun ini juga dikatakan mampu menghilangkan bau badan dan ketiak yang hitam

Cara-cara untuk mengembalikan keputihan ketiak seperti sediakala,

1. Ambil secubit (menggunakan 3 jari) kapur makan, kemudian campurkan dengan sedikit air perahan limau nipis, dan sapukan ke bahagian ketiak yang hitam tersebut. Seeloknya semasa mandi. Dengan membasahkannya bahagian ketiak dahulu. Kemudian gosok ketiak, seeloknya gosokkan ketiak anda dengan kepala lutut. Dengan cara ini, ketiak anda akan cepat bersih dan saki baki daki akan tanggal dengan mudah. Anda akan merasa sedikit pedih/panas, namun tidak sampai memudaratkan kesihatan kulit anda. Amalkan sekerap mungkin iaitu 2 kali seminggu semasa mandi. Sehingga ia putih seperti sediakala.

Kapur makan ini bukan sahaja akan memutihkan bahagian ketiak, namun ia juga mampu menghilangkan bau badan dan lebih mudah menanggalkan bulu ketiak iaitu dengan hanya menariknya dengan tangan. InsyaAllah.

2. Cuci ketiak anda dengan parutan lemon dan timun selama 15-20 minit sehari, setelah itu basuh bersih dengan menggunakan air suam.

3. Gunakan TAWAS bercampur air suam sedikit, kemudian gosokkan ketiak dengan menggunakan span ataupun kapas.

minima 4biji RM20sm Termasuk pos

6biji RM30 termasuk pos ke semenanjung

whatsapp 0123312030

sabun faws putihkan ketiakSelain itu, Sabun FAWS ini juga dapat memutihkan KETIAK yang hitam, dan sabun gabungan 7 bunga ini dapat menghilangkan bau badan yg tidak menyenangkan.

15 #Kebaikan #FAWS yang lain:

1. Mencerahkan kulit seluruh badan
2. Menanggalkan daki
3. Menghilangkan bau badan
4. Menaikkan seri wajah
5. Meningkatkan proses awet muda
6. Memberikan ketenangan ke tahap alpha
7. Memelihara kesabaran dan kerohanian diri dalaman
8. Tampil lebih berkeyakinan dan bekarisma tinggi
9. Menguatkan daya penarik
10. Menstabilkan emosi, spiritual, mental dan fizikal
11. Mengubah personaliti dan pemikiran ke arah yang lebih positif
12. Meredakan stress dan kemurungan
13. Membantu tidur nyenyak ke tahap Delta
14. Mengharumkan aura tubuh
15. Perlindungan psikik dan gangguan unsur-unsur asing

Whatsapp 0123312030, C.O.D di Shah Alam.

Ingredients : Rose Extract, Jasmine Extract, Gardenia Extract, Chamomile Extract, Lavender Extra, Ginger Flower Extract, Peony Extract, Glycerin, White Sugar, Distill Water.
Function : Body and Face whitening, firming and aura refreshing.

Harga jual rm50,
100gram
pos rm6sm/10ss
whatsapp 0123312030

*******************************

sabun susu beras collagen

sabun susu beras collagen ( 6 RM30)

sabun susu beras whitening

sabun susu beras whitening (6biji RM30)


About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

118 Comments


 
 

  1.  
    sue

    tak nak ketiak hitam bulu ketiak tu jgn cukur.awak semua cabut.memang lenguh jgk kepala tapi usaha la.cukur ni,ada yang terluka even kita tak terasa.bila pakai deadoran jadi la hitam bl dah bcampur dgn bahan kimia.tang bau badan tu…pandai2 la ekk..try la petua nenek tu.




  2.  

    Nekkk. Ketiak saya tak itam. Kalo saya pakai deodorant ketiak sy tak berbau. Saya pakai deodorant dan berpeluh. Kemudian baju itu meninggalkan kesan putih pada baju. Jadi macam mana nk hilangkan kesan putih tu ?




  3.  
    reenadanira

    ibu saya ckp jgn pakai deodorant sebab klau pakai ketiak blh hitam.alhamdulilah selama ni ikut nasihat ibu saya saya tak ade masalah ketiak hitam.




  4.  
    hantu

    spender saya selalu basah… cam mana ek..




  5.  
    awak

    salam.cara yg paling senang gosokkan belakang tapak tangan kat ketiak semasa mandi.amalkan selalu.




  6.  
    cikaro

    niat nak kena baik,setakat nak ketiak putih supaya x malu pki sleeveless,hentikan le, minta lebih2 hanya utk tmbh dosa,malu la pd Allah..anyway tima kasih nenek sbb kasi petua




  7.  

    boleh try la lepas ni..




  8.  

    petua nehh guna waktu mandik je ke?? ..lepas tu boleh guna deodorant ke? . .sya kn try ptua nek bgi nehh:D timak ksih nek……




  9.  

    klo pakai limau je ke x boleh ke untok mnghilangkn bau bdn??tlong jwb…




  10.  

    buat msa skarang saya belum mnghadapi masalah bau ketiak @ bau badan tapi kalau saya sudah jalan jauh @ lama2 mula pula menimbulkan bau yang tidak memyenangkan,adakah itu masalah dari deodarant??yg tidak bersesuaian dengan kulit badan saya @ ada msalah lain???




  11.  

    nenek saya nak tanya kenapa ketiak selalu berbau dan berair walaupun tak main.??




    •  

      toksin dalam badan banyak.. amalkan gaya hidup sihat. atau amalkan produk2 yg boleh mengeluarkan peluh dgn mudah dan byk minum air kosong dik




  12.  
    ana

    nek, gimana caranya dapatkan bedak bears susu itu? .sy sdh SMS .tp blm ada respon.




  13.  

    salam .. saya nak tanye .. betul ke petua di atas ni berkesan ? jika saya guna limau nipis tanpa guna kapur macm mana ye ? saya akan kahwin 6 bulan lagi .. risau .




  14.  

    for me petua yg guna kapur2 tu sangat tak berkesan.
    .mmg banyak petua kat tenet suruh pakai kapur n limau.dah try 2 bulan makin itam lekut ketiak.terbakar.burn..




  15.  
    Dedek

    nek,,umur saya lagi muda nek,..ketiak saya hitam dn berbulu..mcm mna ni nek?? saya dh cba mcm2 tapi saya xdpt hlangkn dn kdg2 klau sya brpluh ktiak saya bsh dn berbau..sy malu dgn kwn2 saya smasa lepak wlaupun mreka prempuan…tlg ar ne..:( n kdg2 sy tkar bju pun malu bila kwn2 tngok ketiak sy hitam..




  16.  

    tapi niat sya bkn nak tnjuk dkt org nek..sy cma lbih ska bila ktiak sy bersih..sy ska mnjga kbershan..dn sy cma x ingin ktiak sy hitam,,berbau je…




  17.  

    nek, tawas tu ape ye..? ade jual kt market ke..?




  18.  

    sy da pakai deodoran,tp bila berpeluh,mst ketiak berbau…sy malu bila teman lelaki tegur sy,rs nk mntak putus kt c2 je..sentap sgt2…MALUUUUU




  19.  
    rafee

    Ketiak saya hitam msa mengandung n skrang saya dh bsalin.sblm mengandung ketiak aaya x hitam pn.




  20.  
    macamana

    berapa harga sabun susu beras tu? ada lagi stok?




  21.  

    camner nek sy tkut la nk buat??




  22.  

    nek mcm mne nk hilangkan peluh dri ketiak???? mlu bila jumpr kwn2 selalu j ketiak basah :(




  23.  
    yaya fly

    Nek.ketiak sye slalu berpeluh N berbau….mcm mne. Nk hilang kan de ye nek
    kekedang sye mlu dngan kwn2 sye nek….harap petua nenek ni blh membantu sye ye nek..
    Tlg jawab yew nek…




  24.  

    Nek mcm mne nak hilang kan peluh dan bau nyea ye nek
    Da mcm2 sye pkai nek tpy xd yg ber kesan pon nek
    Kadang sye malu dngan kwn2 sye N bf sye..saye rase
    Maluuu sngat nek…




  25.  
    ain

    nek ktiak mak saye hitam sangat sbb di gatal pastu dia garu sampai luka…..law cuba sabun beras ni boleh ye nekk…




  26.  
    no name

    nek…ketiak dan badan saya selalu mengeluarkan peluh yang banyak…selepas itu akan menyebabkan bau busuk…macam mana nak atasi..malu untuk keluar bersama member2,..




  27.  
    balqis

    nek ketiak saya tak de lah hitam sgt cume mcm garis garis je mcm mane nak hilangkan ek? sye seganlah klau berdepan dgn kwn2 tlg lah saya




  28.  
    zue

    nek,sabun tuh ad lagi stoknye??




  29.  

    sabun tu boley pkai kt muke jga ke nek?




  30.  
    aja

    Salam. Cam ne nk hilangkan bau badan secara kekal. Sya dh guna deodorant perspire x. Dh minum air sirih dh guna pn kaput dgn limau ttp juge tidak berkesan. Rsa rendah diri sangat




  31.  
    NADIA

    salam.. stok sabun beras tu ade lg ke?. nak oder camne yek




  32.  
    mira

    saya nak sangat ketiak saya putih . saya malu nak pakai bju yg pendek . sebab ada kesan hitam yg lepass di cukur . macam mna eh ?




  33.  
    nurul alya

    sabun beras tu macam mana saya nak dapatkan . boleh bagi number whatsapp tak ? saya mak sabun beras tu laaa




  34.  
    zakiah

    Assalam ,, nek .. sabun beras tu ad stok lg tak ??




  35.  
    hati resah

    Salam nek…sabun tu ada stok x???sy nk cube…




  36.  
    Ayna

    Assalam…. Nenek sabun beras tu ade stok lagi X?




 
 



Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.