Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Mata Terang

24
Posted August 30, 2009 by nenek in Lain-Lain Petua

Untuk menjaga mata agar sentiasa dapat melihat dengan baik hingga ke tua (berumur), kita boleh amalkan membaca Surah 4 Kul ketika membasuh muka selepas bangun daripada tidur sambil berniat kepada-Nya agar diterangkan mata.

Surah-surah 4 Kul tersebut adalah Surah Nas, Surah Falaq, Surah Ikhlaas dan Surah Kafiroon.

Insyaallah, mata anda akan sentiasa terang walaupun ketika malam.

Tips tambahan: Amalkan juga makanan yang membekalkan vitamin A iaitu untuk kesihatan mata khususnya buah-buahan seperti Betik amnya.

Anda juga ada petua lain mengenai penjagaan mata? Kongsikannya dengan meninggalkan komen di Post ini. :) thanks.

 

muzani

petua orang tua2 nie lg senang..saya penah jmpa ngan seorang nenek nie…saya tnya dy `pe rahsia nenek smpai mata nenek terang wlaupun dh berumo…dy kta dy slalu amal,paz je bgon tdo twos bsuh muka,,smbl 2 percikan air msuk ke mata..selamat mncuba


About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

24 Comments


  1.  
    Nasya

    mata sya berwarna seakan-akan kuning.. kwan sy kta, sy mungkin ada msalah hti.. bgaimanakah cara untuk menghilangkannya…




  2.  
    aisyah

    sya penah rabun silau bawah 300 dua2 belah mata. alhamdulillah lepas mkn carrot dah x rabun silau lagi.
    tp kne amalkan selalu. sya penah smpai mkn carrot mentah2 pastu lme2 dah x. lepas cek kat kdai spect, org tu kte sy dah x rabun silau lagi.muka dia pun cm x caye je sya dah x rabun silau.




  3.  
    nenek

    Ya carrot pun mempunyai pelbagai khasiat selain awet muda,melicinkan kulit..ia juga menyihatkan mata.

    :)




  4.  
    org sarawak

    nenek saya aja,,kalo mata kurang jelas atau kabur,,,ambil duit sireh,,kemudian cincang hingga halus,,,dan rendam,,,gunakan air perahan daun sireh tersebut untuk membasuh mata,,,selamat mencuba,,




  5.  
    org sarawak

    Ehm,,,ada juga org gunakan perahan buah lemon,,untuk jadikan mata cergas dan jelas,,,hanya untuk ahli silat je,,,,bahaya,,pedih tau




  6.  
    org sarawak

    yeke makan carrot,,,saya rabun silau,,kal kena cahaya,,pasti tak nampak,,,




  7.  
    Jasmeen

    wahh..makan carrot macm tu je ke..?

    masalah mata saya ni makin lama makin membimbangkan..
    ada petua lain lg x..?




  8.  
    ckucin

    carrot tu makan camtu atau wat masakan???




  9.  
    Nur Diana

    Sya semasa skulah dlu ada menggunakan cermin mata tuk rabun jauh tetapi apa bila sya dh bekerja saya tidak menggunakan lg ….mcm2 dh sya amalkan seperti lobak merah d buatkan jus lalu dminum, tetapi ada lg satu petua yang sering saya lakukan malah setiap hari… Sya sebenarnya suka berkebun tak kira kebun buah ataupun kebun bunga.. mungkin kerana selalu melihat daun-daun hijau yang ada dhalaman rumah maka dengan sendirinya mengubati mata sya krna petua org tua2 dlu pun ada kata selalu lihat daun2 hijau kerana itu obat mata…alhamdulilah sehingga kini lebih 30 tahun tidak menggunakan cermin mata lg malah sya tk suka pakai krna mengganggu penglihatan saya ketika memandu kerita lebih selesa pakai cermin mata hitam…




  10.  
    sarah amira

    mcm na pulak kalu untuk bwh mt bergaris dan hitam ek? tlg lah bg petua yg mudh dan ringkas. mt sy nmpk lebam dari jauh…to wat sy hilang keyakinan untuk bergaya….tlg lah bg tipz………………………..




  11.  
    nak tnya

    carrot merah ka atw ptih??




  12.  
    haris

    semasa mandi (pancuran atas) sebaik2 nya bukalah mata.. biarkan air melalui mata kita..jikalau syampu rambut tidak mengapa..ini elok utk kesegaran sambil berselawat keatas junjungan besar SAW..amalkan insyaAllah akan terang kembali




  13.  

    mata tengah rabun ni….tq.




  14.  
    muzani

    petua orang tua2 nie lg senang..saya penah jmpa ngan seorang nenek nie…saya tnya dy `pe rahsia nenek smpai mata nenek terang wlaupun dh berumo…dy kta dy slalu amal,paz je bgon tdo twos bsuh muka,,smbl 2 percikan air msuk ke mata..selamat mncuba




  15.  

    Klau rabun tu bkn sebab faktor cuaca je kadang2 mata tu nakal suka tgk benda yg haram . Minta ampun pd Allah muga2 kita semua dijauhkn dr zina mata . Mata itu amat brharga dehh




  16.  

    carrot merah tu jadikan jus ye???? pastu perlu ke tambah gula????




  17.  

    baca surah qaf ayat 22 (14kali) sebelum memakan carrot.. caroh mstilah dikunyah begitu sahaja dan tidak boleh di buat jus atau dimasak ..ini kerana sambil mengunah carrot, ia akan memperbetulkan saraf2 kita.. InsyaAllah..




  18.  
    Tukang

    klu letak mata kat ats dapur mse nasi bru msak pon leh gak tpi thn skit la(orng ckp)




  19.  

    makin hari,makin ssah nk membaca la..kene kecikan mata,bru leh npak..nk mnulis pn ssah kt tempat keje.





Leave a Response

(required)


Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.