Panduan Tips dan Petua Mudah Dalam Kehidupan Seharian

 


Bolehkah Perempuan Haid Hamil?

52
Posted March 9, 2011 by nenek in Petua Kehamilan

Tidak! Ini kerana ketika haid, tubuh wanita mengeluarkan telur yang tidak subur dan lapisan tubuhnya bersedia untuk telur yang subur, justeru agak sukar untuk hamil ketika ini. Begitu pun, ia bukanlah lesen atau ‘lesen besar’ untuk menghalalkan hubungan seksual ketika hamil.

Hubungan seksual ketika haid boleh mengakibatkan satu komplikasi hubungan intim iaitu STD. Seriusnya STD memungkinkan wanita tidak boleh hamil. Antaranya Gonorea, Ketuat, Chlamydia dan Genital Herpes.

 

Kenyataan ini daripada seorang Doktor. Namun begitu, kita juga dilarang melakukan hubungan intim ketika isteri dalam keadaan haid, jika mengandung… dikuathiri janin yg membesar akan mempunyai masalah dan kemungkinan juga anak yang dilahirkan mempunyai kecacatan dan masalah2 penyakit yang lain. Ini kerana keadaan darah haid yg kotor itu ketika pembentukan janin.

Jadikan Agama/Al-Quran kita sebagai petunjuk jalan kebahgiaan. HARAM hukumnya melakukan perhubungan ketika haid.

“Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: “Darah haid itu adalah kotoran dan mendatangkan mudarat”. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.”


loading...

About the Author

nenek

Memberi pelbagai petua kepada pelbagai masalah. Petua-petua ini diambil berdasarkan kepada petua nenek moyang, pengalaman sendiri, pengalaman pembaca dan pengguna yang lain. Petikan media massa dan elektronik juga.

52 Comments


 
 

  1.  
    ej

    hai. sy nak tnya skg ni sy ngan suami merancang kehamilan sendiri dgn selalu pancut luar..so bulan ni sy tengh period normal je..kami bersetubuh pda hri ke 3 sy period dan suami sy pncut dlm..keesokan hrinya darah haid sy bertukar coklat dan esok langsung tak ade darah n lusanya pula ada pla ekor2 drah kluar sikit ..n seterusnya langsung x kluar darah dah..klu mcm tu ade kemungkinan tak sya akan mengandung..mohon pencerahan sis..




  2.  
    Rizluvv

    Saya pelik masih ada yg bertanya,bolehkah pregnant jika bersama dlm tempoh haid.tidakkah anda tahu bahawa jika period haram untuk bersama…




 
 



Leave a Response


(required)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.